هدف از حرف زدن مقابل عده اي که براي ما ارزش قائل مي شوند و وقتشان را بابت شنيدن صحبت هايمان اختصاص مي دهند چيست؟ اين که تحسينمان کنند؟ اين که دانسته هاي خودمان را به نمايش بگذاريم و کاري کنيم همه درباره تخصص و مهارت هاي ما بدانند؟ آيا هدف درآمدزايي و تبليغات براي پروژه هاي آينده است يا اصلا با اين کار در واقع مشغول رفع تکليف و انجام وظايف خود (مثلا ارائه پايان نامه يا رساله، سخنراني هاي کاري و…) هستيم؟ هر يک از اين اهداف کوچک و بزرگ که پشت سخنراني هاي شما باشد باز هم يک سخنراني ايده آل حرفه اي چند هدف ثابت و کلي بيشتر ندارد: سرگرم کردن مخاطب، اطلاع رساني، ايجاد انگيزه و فراخواني کاربر به عمل. بين تمام اين عوامل شايد ايجاد انگيزه با استفاده از تکنيک انگيزشي براي مخاطبان تنها عامل پررنگي باشد که از انزوا مخاطب در طول سخنراني جلوگيري کند و مانع از ترک صندلي توسط او شود!
حقيقت در دنيايي که هر روز هزاران سخنراني و سمينار رنگارنگ با حضور سخنرانان مدعي برگزار مي شود با ديروز متفاوت است. شما به عنوان يک سخنران تنها در صورتي مي توانيد اثر واقعي و مطلوب را روي مخاطبان خود داشته باشيد که به نحوي حس تعجب و حيرت او را برانگيخته و موجبات قليان احساسات او را نيز فراهم آورده باشيد!
به همين منظور تصميم گرفتيم 8 تکنيک کليدي انگيزشي براي مخاطبان را با شما در ميان بگذاريم که افراد را روي صندلي ها ميخکوب کرده و باعث مي شود در طول سخنراني از سر جايشان جُم نخورند!
ايجاد انگيزه در سخنراني کار ساده اي نيست. اگر بخواهيم ايجاد انگيزه را معنا کنيم يعني همان چيزي که باعث مي شود مخاطب از شرکت در اين مراسم يا سخنراني احساس پشيماني نکند و فکر نکند وقتش را به خاطر توجه به شما از دست داده است!
اولويت شما در سخنراني نه صرفا ارائه اطلاعات بلکه مجذوب کردن مخاطبان از طريق ايجاد انگيزه در آن ها است. براي اين مهم چه برنامه اي داريد؟ احتمالا 8 تکنيک انگيزشي براي مخاطبان که در ادامه مورد بررسي قرار مي دهيم به دردتان مي خورد.
بگذاريد بدون هيچ فلسفه بافي و دليل آوردن اين مورد را با يک مثال شروع کنيم. يکي از تکنيک هايي که من هميشه قبل از شروع سخنراني با استفاده از آن با مخاطبانم ارتباط مي گيرم گفتن جمله زير است:
خيلي تبريک مي گويم به خاطر حضورتان در اين جمع؛ شما در راس فقط و فقط 10 درصد اندک جامعه هستيد که شانس حضور در چنين سميناري را پيدا کرده اند!
بعد از گفتن اين جمله شعارگونه و بعضا کليشه اي براي رفع ابهامات و روشن کردن اين که دقيقا چرا اين جمعيت جز 10 درصد قليل جامعه هستند به توضيحات بيشتري مي پردازم:
بله؛ به خاطر اين که شما در اين لحظه اين جا حضور داريد در زمره اين ده درصد قرار مي گيريد! شما دقيقا بين گروه ده درصدي کوچک جامعه هستيد که مي دانند براي رسيدن به هدفي که ما اينجا قرار است دنبال کنيم، بايد مصمم باشند. قطعا 90 درصد ديگر دلايل زيادي داشته اند تا در اين جمع حاضر نباشند و در اين لحظه جاي ديگري باشند.
مسير زندگي خود را اينجا شناسايي کنيد
دانشگاه زندگي را دنبال کنيد
درباره این سایت