در طول تاريخ آمريکا باراک اوباما در کنار سياستمداران ديگري نظير آبراهام لينکلن و نطق و فن بيانش، يکي از بهترين سخنرانان سياسي بوده است که توانسته در هر سخنراني بيش از دويست هزار نفر به صورت حضوري و ميليونها نفر در سطح جهان را با نمايش مهارت خود ميخکوب کند. حتما ميدانيد که ادبيات سياسي و سخنرانيهايي که با رنگ و بوي سياست ارائه ميشوند از دشوارترين و پيچيدهترين نطقهايي هستند که تسلط بالاي گوينده را نسبت به متن، مخاطبان و شرايط حاکم بر سخنراني ميطلبند. در اين بين فن بيان برخي از سياستگرها بيشتر به چشم ميخورد و فن بيان اوباما در مذاکرات نمونه مناسب و برتري ميان آنها ميباشد.
قبلا مروري بر متنهاي سخنراني اوباما داشتيم و واضح است که بخش عمده فن بيان مذاکرات او را همين متون تشکيل ميدهند. با وجود برخي از نقدهايي که به سخنراني اوباما وارد ميشود به عنوان يک سخنران بايد پذيرفت که تمام اموري که زير ذرهبين نقادانه و موشکافانه دنيا قرار داشت توسط همين چارچوبهايي که او در شيوه سخنوري خود دنبال ميکرد به سرانجام رسيد.
با دانشگاه زندگي براي آشنايي با فنون بيان اوباما، چهل و چهارمين رئيس جمهور ايالت متحده آمريکا همراه باشيد.
در ايالات متحده و ساير کشورهاي جهان ديگر مشخص شده است که هر فرد صبحگاه و با خروج از منزل حداقل يک بار با فردي به عنوان مخاطب رو به رو ميشود و با او گفتگو ميپردازد. به جز اين، تقريبا در هر روز در ايالات متحده آمريکا انواع و اقسام سخنرانيها برگزار ميشود و حتي مجمعي در اين کشور براي ارزيابي سخنراني برتر ماه وجود دارد که چيزي مشابه سيستمهاي امتيازدهي ميباشد. وقتي که به ابتدا بسياري از سخنرانيها گوش فرا ميدهيم غالبا با کلماتي مواجه ميشويم که خيلي ساده به خاطر سپرده نميشوند و پس از مدت کوتاهي فراموش ميشوند؛ اما متون سخنراني اوباما در بخش مقدمه خيلي ساده و بيآلايشتر از ساير سخنرانيها تنظيم شدهاند. شايد فن بيان اوباما از پيچيدگيهاي ظاهري فاصله گرفته باشد و بيش از آن به بطن ماجرا توجه شده باشد.
شايد براي اوباما و ساير سياستمداران به دام افتادن در سخنرانيهاي سياسي بسيار ساده باشد؛ کما اين که معمولا يک سخنراني سياسي تا مدتها حاشيه به دنبال ميآورد.
در فن بيان اوباما يک نکته مهم و ويژه احساس ميشود: اوباما با مخاطبانش در اتاقهايشان، خانههايشان و يا با لحن يک سخنراني در حضور پنجاه تا شصت نفر سخن ميگويد؛ نه يک سخنراني دويست هزار نفره!
اوباما خوب ميدانسته که مخاطبانش چه کساني بودهاند. در آن زمان و در بازه سالهاي 2009 تا 2017 مهمترين مخاطبان اوباما سطوح و اقشار ضعيف جامعه و حتي فقيرترين فقرا جامعه بودند!
در بخشي از سخنراني مردمي اوباما که به خوبي بيانگر شناخت مخاطبان توسط او ميباشد ميخوانيم:
“به تمام کساني که ما را فراتر از مرزها مشاهده ميکنند، کساني که اطراف تلويزيون و راديو ازدحام کردهاند و در گوشهاي فراموششده از اين دنيا هستند: بدانيد که اگرچه هر يک از ما داستانهاي جداگانه و منحصر به فردي داريم اما سرنوشت ما مشترک است و طلوع جديدي در آمريکا در دست خواهد بود!”
مقالات بيشتر فن بيان را در دانشگاه زندگي دنبال کنيد
درباره این سایت