اگر تجربه حضور در جمع بزرگي را خصوصا زماني که يک گوينده با تجربه و حرفه اي مشغول حرف زدن باشد را داريد حتما به خوبي طعم لذتي را که در آن لحظه به هر کسي دست مي دهد را چشيده ايد. فقط يک سخنران يا گوينده حرفه اي است که مي تواند شنونده را سفت و محکم روي صندلي هاي نگه دارد يا باعث شود از جايي که هست تا زماني که سخنراني تمام نشده جُم نخورد! تنها اين سخنرانان هستند که مي توانند بدون اين که مخاطب احساس خستگي کند او را پرورش دهند، آگاه کنند و باعث رشد او در همان فاصله کوتاه بدون اندک زحمتي شوند. با اين حال گوينده هوشمند بودن به اين سبک، بايدها و نبايدهاي خاص خود را دارد!
اگرچه مي توان با استفاده از جملات هيپنوتيزم کننده سخنراني جذابي را به مخاطبان هديه داد يا هفت خواني را براي درگير کردن مخاطب به وسيله جملات متنوع و زبان بدن از سر گذراند اما گاهي در سخنراني جملاتي هستند که نبايد گفته شوند و مواقعي هستند که بايد از شکل گيري آن ها به واسطه پرهيز از اين جملات جلوگيري کرد.
هر چند که هر سخنران يا گوينده اي اصول خاصي را براي نمايش هوشمندي خود حين سخنراني دارد بد نيست اين بار به 10 جمله اي که در دانشگاه زندگي پيش روي شما قرار دارد توجه کنيد. اين جملات هرگز به زبان يک گوينده هوشمند جاري نمي شوند!
گاهي سخنراني به واسطه جملاتي که نمي گوييم پيروزمندانه تر خاتمه مي يابد! چه جملاتي تا کنون به کارگيري آن ها در سخنراني شما ممنوع بوده است؟ اصلا جملات ممنوعه هم در متون سخنراني شما به صورت ثابت در نظر گرفته مي شود و چنين ليستي وجود دارد؟
از همين حالا ليست ده گانه زير را ترتيب دهيد و حواستان باشد هرگز اين ده جمله را به کار نبريد:
براي شروع سخنراني تکنيک هاي بي شمار خوبي وجود دارد که مي توان از آن ها بهره گرفت؛ حتي وقتي که قرار است ميکروفون را تست کنيم و بلند داد بزنيم: صداي من را داريد؟ مي توانيد صدايم را بشنويد؟
اين جمله يکي از ضعيف ترين جملاتي است که يک سخنران مي تواند براي شروع سخنراني خود از آن استفاده کند. فکر مي کنيد اصلا شنونده اي هم وجود دارد که اين جمله را از زبان سخنرانان نشنيده باشد؟ به نظرتان اين دسته از عبارات بيش از حد کليشه اي نشدند؟ وقت آن نرسيده است از اين جملات پوسيده کمتر استفاده نماييم؟
راهکارهاي به درد بخورد: اين که بخواهيم از کيفيت و وضوح صداي خود مطمئن شويم بخش جدانشدني از کار است. به همين دليل توصيه مي کنيم حتما با تيم تدارکات در تعامل باشيد و از قبل ميکروفون تست شود که هرگز نيازي به گفتن اين جمله توسط يک گوينده هوشمند نباشد!
اين جمله را همه ما سرکلاس و در حضور اساتيد و معلمان شنيده ايم؛ اما اگر قرار باشد همين جمله تکراري را در محافل عمومي و سخنراني ها هم بشنويم چه طور؟ احتمالا خيلي از ما به شنيدن آن عادت ندارين و حتي ممکن است بابت آن کمي خشمگين و بي ميل شويم. به علاوه اين روزها لپ تاپ و موبايل از ابزارهاي نوت برداري، ضبط صدا و فيلمبرداري هستند و هر کسي ممکن است بدان هر لحظه نياز پيدا کند.
جايگزين به درد بخورد: توصيه ما در اين موارد استفاده از اين جمله است: “لطفا گوشي هاي خود را روي حالت بي صدا قرار دهيد”.
براي مخاطباني که مدت ها چشم به راه شما و چشم انتظار شنيدن حرف هايتان بودند، شنيدن اين جمله مساوي است با بهانه تراشي يا توجيه عدم آمادگي کافي شما براي سخنراني کردن. براي مخاطبان هر مشکلي اعم از عدم آمادگي شما يا پرواززدگي، صرفا مشکل شما است؛ و لاغير!
براي پيدا کردن مسير زندگي درست مقالات ما را دنبال کنيد
دانشگاه زندگي به شما کمک مي کند
درباره این سایت